Groep 7-8


Stadswandeling Zutphen
Als afsluiting van onze IPC Unit en stiekem ook een beetje om ons gezellige jaar met elkaar af te sluiten, zijn we naar Hanzestad Zutphen gefietst, waar we een mooie stadswandeling hebben gemaakt onder leiding van twee gidsen en zijn geëindigd met een picknick en even spelen bij de rivier de IJssel.

                  


 

Met de stroom mee!
In onze IPC Unit 'Met de stroom mee!' leren we in deze laatste weken van het schooljaar o.a. hoe rivieren ontstaan en door de tijd heen veranderen van vorm, over het belang van rivieren voor mensen, dieren en planten, over rivierdelta's wereldwijd en over bescherming tegen overstromingen.

We hebben we een gastles gehad van een student aan de universiteit van Utrecht en we mochten een prachtige dag beleven op en rond rivier de Berkel in Borculo. We hebben samen dijken van klei gemaakt en uitgetest, waterdiertjes gevangen en een boottocht vol verhalen mee mogen maken over de rivier.



Kamp 2019

Wat een prachtig kamp hebben we gehad!
Maandagochtend 20 mei werden we hartelijk ontvangen door Charlotte Bonga in het kasteel Suideras, waar we door haar rondgeleid werden tot in zelfs het hoogste torentje.
 

Vervolgens op naar juf Laura's huis, waar de vlag al voor ons uithing en wij konden genieten van een heerlijke lunch. Vol verwachting kwamen we in de middag aan in Eerbeek. Wat een prachtige plek! Erg in de smaak vielen de knusse slaapkamers en het buitenterrein. 's Avonds hebben we eerst lekker pannenkoeken gegeten en daarna zijn we gaan bowlen. Sommigen zijn zelfs nog het donkere bos in geweest om zwijnen te spotten. (Niet gezien, maar wel degelijk gehoord, hè kids!) 

Natuurlijk mocht het allemaal wat later worden, dus de volgende dag (nadat we Joost en Emilie voor hun verjaardagen hadden toegezongen) was het fietsen naar het Arnhems Openluchtmuseum over de Veluwe (heuvel op, heuvel af) best een flinke tocht. Het bezoek aan het museum was echter heel waardevol: we doken de verschillende tijdvakken van de Nederlandse Canon in als echte nieuwsmakers en mochten zelf filmpjes maken.

  
's Middags zijn we lekker (fris, maar een verwarmd bad, dus we gaan toch wel, juf?) gaan zwemmen en bij terugkomst bij De Zuiderzon hadden de moeders alweer een BBQ voor ons georganiseerd. Tegen achten druppelden ineens andere juffen binnen met wonderlijke kapsels… De Bonte Avond kon beginnen! Wat hebben we genoten van elkaars optredens en vooral van het grote plezier dat we met elkaar hadden! De disco ging nog tot in de late uurtjes door en de volgende ochtend zagen we dan ook veel kleine oogjes. Toch begon jarige Siebren zonder blikken en blozen aan zijn verjaardagsfrikandelletjes en daarmee was het startsein gegeven voor de laatste dag.
 
Nadat we alles samen hadden opgeruimd (of bij elkaar geraapt…) fietsten we naar het Papiermuseum in Loenen, waar we ook nog zelf papier hebben geschept. Gezellig kletsend en zingend en stiekem met toch ook wel weer veel zin om naar huis te gaan, kwamen we woensdagmiddag weer aan op school.

 

Herdenking 4 mei
Op donderdag 18 april hebben we met groep 7-8, mede als afsluiting van ons IPC thema 'Wat als het jou overkomt?', een herdenking gehouden op de algemene begraafplaats te Wichmond. Op deze begraafplaats liggen 13 militairen van de Canadese en Britse luchtmacht begraven. Zij zijn bij twee verschillende beschietingen in de omgeving van Wichmond gesneuveld en destijds door de lokale bevolking begraven. We hebben zelfgemaakte klaprozen bij de graven geplaatst en klaprooszaadjes gezaaid. Na een korte herdenking hebben we de krans gelegd en heeft trompettist Jan Schieven The Last Post ten gehore gebracht. Het was heel mooi om dit zo met elkaar te kunnen doen.
 
Schoolvoetbaltoernooi
Onze Garve voetbalteams hebben zich tijdens een heerlijk zonnige middag op 10 april danig sportief geweerd tijdens het jaarlijkse schoolvoetbaltoernooi. We hebben met leerlingen uit groep 6, 7 en 8 een eervolle 4e plaats bereikt. We zijn trots op jullie spel, samenwerking en sportiviteit! De Dorpsschool werd dit jaar eerste, De Kraanvogel behaalde de tweede plaats en De Hoge Voorde werd derde.

         
 
April 2019
Het startpunt van ons volgende IPC thema 'Wat als het jou overkomt?' was een gastles van veteraan en filosofisch consulent Willem van Katwijk. Willem geeft les in heel Nederland over zijn ervaringen als reservist en de relatie van vredes- en oorlogsmissies in samenhang met het thema van persoonlijke veiligheid. Willem was met zijn uitzonderlijke kennis en prachtige vertelstem meer dan welkom en we hingen aan zijn lippen. Hij had zoveel te vertellen, dat hij zelfs een tweede keer op bezoek wilde komen!
In het eerste bezoek heeft Willem vooral veel verteld over het ontstaan van spanningen in voormalig Joegoslavië. In het tweede bezoek lag de nadruk vooral op het aangaan van het gesprek met de kinderen over conflicten in dit gebied en de rol van Nederland als scheidsrechter. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Srebrenica. De klas zat vol met vragen en ook de kinderen hadden iets te vertellen. Veel leerlingen maakten zelf de link tussen het onderwerp, verhalen die ze gehoord hebben over de Tweede Wereldoorlog en hun eigen ervaringen op het gebied van 'je veilig voelen' of omgaan met conflicten.

Tijdens de lessen Mens en Maatschappij van dit thema lopen we in kleine groepjes ook ministages; bij een dagbesteding, een zorginstelling en een zorgboerderij. Er staat een mooi verslag in het Contact!
https://www.contactnoord.nl/reader/26759/195179/leerlingen-de-garve-helpen-en-ontmoeten-bij-puur-natuur

                                                                                             
 
Maart 2019
Tijdens het bezoek in februari van journalist Mirjam Enzerink aan onze klas, heeft zij ons heeft meegenomen in haar beroep en met ons heeft geoefend in het schrijven van een goed krantenartikel met een pakkende kop en in het stellen van open vragen tijdens een interview. Als huiswerkopdracht hebben we allemaal zelf een interview gehouden met iemand en daar een mooi artikel van gemaakt. En hoe tof is het nu, dat Mirjam ons heeft geholpen om daar, als afsluiting van onze unit 'What's new(s)?!', een heuse digitale Garvekrant van te maken:
De Wichmonder, de leukste krant van de regio!! Via onderstaande link kunt u de online krant lezen, waar we samen met Mirjam een aantal ochtenden hard aan heeft gewerkt. In deze eerste editie vindt u spraakmakende interviews met stoere vaders en creatieve moeders, vindingrijke opa's en heldhaftige oma's. Boeiend zijn de achtergrondverhalen over agrariërs die hun zorgen uiten over de toekomst. Er zijn spannende sportreportages en leuke tips. Mis ook de bijlage met puzzels, moppen en recepten niet! De redactie is heel trots en wenst u veel leesplezier!
https://www.nieuwstool.nl/index.php?code=nppopipdngidg

En we blijven digitaal aan de weg timmeren, want we hebben, dankzij Ruben, een workshop hacken gehad van 'Hack in the Class'. In dit digitale tijdperk is het erg belangrijk om kinderen zo vroeg mogelijk ook in dit stukje aan de hand te nemen, zodat ze weten waar ze op moeten letten voor veilig internetgebruik en wat mag en niet mag. Stephanie en Jeroen hebben ons uitgelegd hoe belangrijk het is om je digitale gegevens goed te beschermen (o.a. updates installeren, een sterk wachtwoord kiezen), wat goed is om te doen als iets (bijna) fout is gegaan in het internetgebruik (wat deel je bijvoorbeeld met anderen en wat niet) en wat het verschil is tussen legaal en illegaal hacken. Hierna hebben we de proef op de som genomen en zelf (legaal!) mogen hacken. Er ging wederom een wereld voor ons open (ook voor de juf), we hebben genoten en er veel van geleerd.
Voor meer informatie, neem vooral een kijkje op https://hackintheclass.nl/informatie/informatie-voor-ouders/

 
Februari 2019
Afgelopen week kreeg groep 7-8 bezoek van tijdschriftjournalist Mirjam Enzerink. In verband met de huidige IPC unit 'What's new(s)?!" heeft Mirjam in dit eerste bezoek haar beroep als journalist nader toegelicht, waarna we zelf aan de slag mochten met 'de vijf W's', het bedenken van pakkende krantenkoppen en het oefenen van interviewtechnieken.
Volgende week neemt zij ons mee in het proces van nieuwsreportage, waarbij we onze eigen Garve-krant zullen gaan creëren!

                                   

 
Januari 2019
In een vorige weekinfo hebben we verteld dat de kinderen van groep 7-8 nog een verrassing te wachten zou staan in de eerste week na de kerstvakantie. En een verrassing werd het! Met de hele groep reisden wij met een mooie bus naar Batavialand in Lelystad om daar, aan het Markermeer, aan boord te gaan van de Batavia, de replica van het beroemde VOC-schip waarover we al zoveel hadden geleerd in ons IPC-thema Nederland wordt Nederland.
                             
 
We werden rondgeleid door enkele enthousiaste vrijwilligers, die ons zóveel verhalen konden vertellen over het leven aan boord, dat we bijna tijd tekort kwamen. We bezochten namelijk ook nog het museum, waar we in Het Watertheater zelf mochten ervaren hoe je een polder drooglegt. Moe en vol(daan) van alle indrukken kwamen we aan het eind van de middag weer aan op school.

                                    
 
Ook in onze eigen buurt valt veel te ontdekken en te leren. Zo nam Siebren ons mee naar melkveehouderij 't Spieker in Vierakker, waar we van hemzelf uitgebreid uitleg kregen over de nieuwe melkrobots en eigenaren Jan en Erna ons veel vertelden over het opslaan en gebruikmaken van zonne-energie op de boerderij. En natuurlijk brachten we ook even een bezoekje aan de kalfjes.

                    
Inmiddels hebben we met een wervelende quiz Dit was het nieuws ons volgende IPC-thema 'What's new(s)?!' afgetrapt en zijn we (het zijn namelijk ook nog de 'voorleesweken') druk bezig met het veranderen van een sprookje in een krantenartikel voor onze eigen 'sprookjeskrant'. Wat wordt er gedreven geschreven! Herkent u al wat sprookjes in deze krantenkoppen?!? Wolf eet kinderen,   Arme schoonmaakster nu koningin, Kinderen achtergelaten in het bos, Doorntakken verslinden Tsjechisch kasteel.


Ondertussen in groep 7-8…
Leerling, net voor de pauze: "Juf, als het harder gaat regenen, mogen we dan naar binnen?"
Juf: "Nee, de juffen blijven allemaal binnen en barricaderen dan de deur ."
Leerling: "Dan word ik later ook juf…"
 
:-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-)
 
Juf tegen een leerling: "Ben je naar de kapper geweest? Hebben ze je wilde haren laten zitten? Volgende keer even zeggen dat ze juist die ondeugende weg moet halen. Kijk, hij is ook naar de kapper geweest, hij heeft alleen nog maar kleine brave haartjes aan deze kant."
Andere leerling, terwijl hij zijn handen door z'n volle bos haar haalt: "Juf, en ik dan?"
Weer een andere leerling: "Hij moet nodig naar de kapper! Alles eraf laten halen, helemaal kaal!"



De laatste weken van 2018
Op een avond in november hebben we met onze ouders samen uitleg gehad over de middelbare school. We weten nu wat meer over de verschillende niveaus en over het schooladvies. Ook kwamen veel groep achters van vorig jaar terug om te vertellen hoe het nu met ze gaat en hoe zij de overgang hebben ervaren naar hun nieuwe school, met al die nieuwe kinderen, docenten, vakken en huiswerkopdrachten. Wat een veranderingen staan ons te wachten! Gelukkig hoorden we ook van onze oude schoolgenoten, dat het wennen heel snel gaat en dat iedereen het erg leuk vindt.

         
 
In de Sinterklaastijd hebben een paar kinderen uit groep 8 geholpen met Sinterklaasspelletjes in groep 1-2 en op 5 december hebben we een fijne feestdag gehad, eerst op weg naar Sinterklaas met een kleuter aan de hand en daarna gezellig in de groep de prachtige surprises uitpakken en luisteren naar de mooie gedichten voor elkaar. Wat een werk had iedereen er van gemaakt!

         
 
Ook heeft iedereen in groep 7-8 als huiswerkopdracht een werkstuk moeten maken. We mochten er een aantal weken over doen en die tijd hadden we ook wel nodig, want we moesten zelf op onderzoek uit om onze vooraf bedachte onderzoeksvragen te kunnen beantwoorden. Nadat we allemaal ons werkstuk hadden ingeleverd, hebben we ze op een middag in kleine groepjes aan elkaar mogen presenteren. Zo konden we de uitkomsten horen uit andere onderzoeken en leerden we van elkaar hoe een ander het had aangepakt. En nu is het tijd voor de juffen om van onze werkstukken te gaan genieten! We zijn heel benieuwd wat ze ervan vinden.

         
 
Het IPC-thema 'Nederland wordt Nederland' sluiten we in de laatste schoolweek van 2018 af met het schilderen van Delfts blauwe bordjes. Alhoewel, afsluiten….. We hebben nog een verrassing in petto voor na de kerstvakantie…. Dan kunnen we in levenden lijve ondervinden waar we over hebben geleerd. Wordt vervolgd…..! Fijne vakantie allemaal!

 
Aikido-les
Als onderdeel van hun kanjertraining kreeg groep 7-8 op vrijdag 30 november bezoek van Sensei Pasi Lahdenpera, een meester in Aikido. Met zijn lange baard en hakama was Sensei Pasi een imposante verschijning. Samen met zijn assistente introduceerde Sensei Pasi ons in deze verdedigingssport en martial art.

Aikido gaat uit van het recht om jezelf te verdedigen zonder kracht. In plaats van een aanval te begroeten met een nieuwe aanval, leert aikido dat je met je lichaam ook anders kunt reageren, en wel op een manier die jou beschermt maar ook je tegenstander in zijn waarde laat. De kern ligt dus niet bij het aanvallen, wat een conflict alleen maar versterkt, maar bij het bewust kiezen van een reactie die het conflict vermindert of teniet doet. Voor groep 7-8 een leuke maar vooral ook waardevolle les om dit te mogen ervaren!

Met behulp van Rian Vissers boek 'Robotoorlog' bestuderen we komende weken verder hoe we ook andere situaties kunnen benaderen met een 'Aikido mindset'.
 
 
         
 
 
November 2018
Wat gebeurt er toch veel in groep 7-8! Zo hadden we laatst een echte patholoog-anatoom op bezoek. In het kader van het IPC-thema 'Zo leren wij' kon hij ons veel vertellen over de hersenen.

       
 
We lezen Engelse recepten en maken zo bijvoorbeeld onze eigen pompoensoep.
 
In de Kinderboekenweek hebben we met de hele groep een land getekend. Vervolgens hebben we allemaal een personage mogen bedenken met de daarbij behorende eigenschappen. Tot slot zijn we met die personages verhalen gaan schrijven, die zich in ons eigen verzonnen land afspelen.
 
Met rekenen leren we oppervlakten te berekenen van samengestelde figuren en zijn we in groep 7 aan het onderzoeken welke breuken gelijkwaardig aan elkaar zijn. In groep 8 leren we zelfs al ongelijkwaardige breuken optellen en aftrekken.
Want hoe pak je dat nu aan, ⅔ - ⅗?!
 
 
Momenteel zijn we druk bezig met het IPC-thema 'Nederland wordt Nederland'. Ons startpunt was een balspel op het plein, waarbij we allemaal ons eigen gewest (provincie) groter probeerden te maken, door land te veroveren op de ander. Zo speelden we na hoe de gewesten rond 1100 (!) elkaar soms de oorlog verklaarden.
         
 
In de klas maken we kaarten met een legenda erbij, van hoe Nederland er vroeger uitzag maar ook van landen die vroeger bij ons land hoorden. We leren veel over die landen, bijvoorbeeld waar ze liggen, wat voor klimaat ze daar hebben en ook welke producten we daar vandaan haalden. We hebben zelfs uitgerekend hoeveel kilometer ze van ons land vandaan liggen. De komende weken gaan we nog veel meer te weten komen, bijvoorbeeld over de tijd van de Verenigde Oost-Indische Compagnie en over belangrijke personen in de geschiedenis van Nederland.