Groep 7-8



Februari 2019

Afgelopen week kreeg groep 7-8 bezoek van tijdschriftjournalist Mirjam Enzerink. In verband met de huidige IPC unit 'What's new(s)?!" heeft Mirjam in dit eerste bezoek haar beroep als journalist nader toegelicht, waarna we zelf aan de slag mochten met 'de vijf W's', het bedenken van pakkende krantenkoppen en het oefenen van interviewtechnieken.
Volgende week neemt zij ons mee in het proces van nieuwsreportage, waarbij we onze eigen Garve-krant zullen gaan creëren!

                                   


 

Januari 2019

In een vorige weekinfo hebben we verteld dat de kinderen van groep 7-8 nog een verrassing te wachten zou staan in de eerste week na de kerstvakantie. En een verrassing werd het! Met de hele groep reisden wij met een mooie bus naar Batavialand in Lelystad om daar, aan het Markermeer, aan boord te gaan van de Batavia, de replica van het beroemde VOC-schip waarover we al zoveel hadden geleerd in ons IPC-thema Nederland wordt Nederland.
 
                             

We werden rondgeleid door enkele enthousiaste vrijwilligers, die ons zóveel verhalen konden vertellen over het leven aan boord, dat we bijna tijd tekort kwamen. We bezochten namelijk ook nog het museum, waar we in Het Watertheater zelf mochten ervaren hoe je een polder drooglegt. Moe en vol(daan) van alle indrukken kwamen we aan het eind van de middag weer aan op school.

                                    


Ook in onze eigen buurt valt veel te ontdekken en te leren. Zo nam Siebren ons mee naar melkveehouderij 't Spieker in Vierakker, waar we van hemzelf uitgebreid uitleg kregen over de nieuwe melkrobots en eigenaren Jan en Erna ons veel vertelden over het opslaan en gebruikmaken van zonne-energie op de boerderij. En natuurlijk brachten we ook even een bezoekje aan de kalfjes.

                    

Inmiddels hebben we met een wervelende quiz Dit was het nieuws ons volgende IPC-thema 'What's new(s)?!' afgetrapt en zijn we (het zijn namelijk ook nog de 'voorleesweken') druk bezig met het veranderen van een sprookje in een krantenartikel voor onze eigen 'sprookjeskrant'. Wat wordt er gedreven geschreven! Herkent u al wat sprookjes in deze krantenkoppen?!? Wolf eet kinderen,   Arme schoonmaakster nu koningin, Kinderen achtergelaten in het bos, Doorntakken verslinden Tsjechisch kasteel.



Ondertussen in groep 7-8…

Leerling, net voor de pauze: "Juf, als het harder gaat regenen, mogen we dan naar binnen?"
Juf: "Nee, de juffen blijven allemaal binnen en barricaderen dan de deur ."
Leerling: "Dan word ik later ook juf…"
 
:-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-)
 
Juf tegen een leerling: "Ben je naar de kapper geweest? Hebben ze je wilde haren laten zitten? Volgende keer even zeggen dat ze juist die ondeugende weg moet halen. Kijk, hij is ook naar de kapper geweest, hij heeft alleen nog maar kleine brave haartjes aan deze kant."
Andere leerling, terwijl hij zijn handen door z'n volle bos haar haalt: "Juf, en ik dan?"
Weer een andere leerling: "Hij moet nodig naar de kapper! Alles eraf laten halen, helemaal kaal!"




De laatste weken van 2018

Op een avond in november hebben we met onze ouders samen uitleg gehad over de middelbare school. We weten nu wat meer over de verschillende niveaus en over het schooladvies. Ook kwamen veel groep achters van vorig jaar terug om te vertellen hoe het nu met ze gaat en hoe zij de overgang hebben ervaren naar hun nieuwe school, met al die nieuwe kinderen, docenten, vakken en huiswerkopdrachten. Wat een veranderingen staan ons te wachten! Gelukkig hoorden we ook van onze oude schoolgenoten, dat het wennen heel snel gaat en dat iedereen het erg leuk vindt.

         
 
In de Sinterklaastijd hebben een paar kinderen uit groep 8 geholpen met Sinterklaasspelletjes in groep 1-2 en op 5 december hebben we een fijne feestdag gehad, eerst op weg naar Sinterklaas met een kleuter aan de hand en daarna gezellig in de groep de prachtige surprises uitpakken en luisteren naar de mooie gedichten voor elkaar. Wat een werk had iedereen er van gemaakt!

         
 
Ook heeft iedereen in groep 7-8 als huiswerkopdracht een werkstuk moeten maken. We mochten er een aantal weken over doen en die tijd hadden we ook wel nodig, want we moesten zelf op onderzoek uit om onze vooraf bedachte onderzoeksvragen te kunnen beantwoorden. Nadat we allemaal ons werkstuk hadden ingeleverd, hebben we ze op een middag in kleine groepjes aan elkaar mogen presenteren. Zo konden we de uitkomsten horen uit andere onderzoeken en leerden we van elkaar hoe een ander het had aangepakt. En nu is het tijd voor de juffen om van onze werkstukken te gaan genieten! We zijn heel benieuwd wat ze ervan vinden.

         
 
Het IPC-thema 'Nederland wordt Nederland' sluiten we in de laatste schoolweek van 2018 af met het schilderen van Delfts blauwe bordjes. Alhoewel, afsluiten….. We hebben nog een verrassing in petto voor na de kerstvakantie…. Dan kunnen we in levenden lijve ondervinden waar we over hebben geleerd. Wordt vervolgd…..! Fijne vakantie allemaal!


 

Aikido-les

Als onderdeel van hun kanjertraining kreeg groep 7-8 op vrijdag 30 november bezoek van Sensei Pasi Lahdenpera, een meester in Aikido. Met zijn lange baard en hakama was Sensei Pasi een imposante verschijning. Samen met zijn assistente introduceerde Sensei Pasi ons in deze verdedigingssport en martial art.

Aikido gaat uit van het recht om jezelf te verdedigen zonder kracht. In plaats van een aanval te begroeten met een nieuwe aanval, leert aikido dat je met je lichaam ook anders kunt reageren, en wel op een manier die jou beschermt maar ook je tegenstander in zijn waarde laat. De kern ligt dus niet bij het aanvallen, wat een conflict alleen maar versterkt, maar bij het bewust kiezen van een reactie die het conflict vermindert of teniet doet. Voor groep 7-8 een leuke maar vooral ook waardevolle les om dit te mogen ervaren!

Met behulp van Rian Vissers boek 'Robotoorlog' bestuderen we komende weken verder hoe we ook andere situaties kunnen benaderen met een 'Aikido mindset'.
 

 

         

 



November 2018

Wat gebeurt er toch veel in groep 7-8! Zo hadden we laatst een echte patholoog-anatoom op bezoek. In het kader van het IPC-thema 'Zo leren wij' kon hij ons veel vertellen over de hersenen.


       


We lezen Engelse recepten en maken zo bijvoorbeeld onze eigen pompoensoep.
 
In de Kinderboekenweek hebben we met de hele groep een land getekend. Vervolgens hebben we allemaal een personage mogen bedenken met de daarbij behorende eigenschappen. Tot slot zijn we met die personages verhalen gaan schrijven, die zich in ons eigen verzonnen land afspelen.

 

Met rekenen leren we oppervlakten te berekenen van samengestelde figuren en zijn we in groep 7 aan het onderzoeken welke breuken gelijkwaardig aan elkaar zijn. In groep 8 leren we zelfs al ongelijkwaardige breuken optellen en aftrekken.
Want hoe pak je dat nu aan, ⅔ - ⅗?!
 


Momenteel zijn we druk bezig met het IPC-thema 'Nederland wordt Nederland'. Ons startpunt was een balspel op het plein, waarbij we allemaal ons eigen gewest (provincie) groter probeerden te maken, door land te veroveren op de ander. Zo speelden we na hoe de gewesten rond 1100 (!) elkaar soms de oorlog verklaarden.
 
         

In de klas maken we kaarten met een legenda erbij, van hoe Nederland er vroeger uitzag maar ook van landen die vroeger bij ons land hoorden. We leren veel over die landen, bijvoorbeeld waar ze liggen, wat voor klimaat ze daar hebben en ook welke producten we daar vandaan haalden. We hebben zelfs uitgerekend hoeveel kilometer ze van ons land vandaan liggen. De komende weken gaan we nog veel meer te weten komen, bijvoorbeeld over de tijd van de Verenigde Oost-Indische Compagnie en over belangrijke personen in de geschiedenis van Nederland.