Groep 5/6

Wij zijn de kanjers van groep 5 en 6. Het leren lezen hebben we nu goed onder de knie. Elke dag lezen we om kilometers te maken en oefenen zo ook onze woordenschat en het begrijpend lezen. Begrijpend lezen doen we ook met Nieuwsbegrip. Elke week krijgen we een tekst over een onderwerp in het nieuws. We leren strategieŽn: Voorspelen, Voorkennis, Vragen en Visualiseren. 
Dagelijks rekenen we. De tafels leren zijn belangrijk in deze groep. Ook hoofdrekenen tot 100 moet flink geoefend worden. Wat we leren aan spelling kunt u zien op de kaarten die hangen op de ramen. De belangrijkste categorieŽn zijn de molen en de mollen woorden. Als we deze goed kunnen, maken we de meeste woorden goed (80%). Dus u begrijpt dat we hier dagelijks met een dicteetje aan werken.
's Middags doen we IPC. Via een thema bijvoorbeeld het vliegveld of machines en uitvindingen. We leren zo veel over de wereld.  We doen proeven, ontdekken van alles, maken verslagen. Kortom genoeg te doen in deze groep.


Vulkanen

Met IPC zijn we in groep 5/6 al een poos bezig met het thema ĎDe actieve planeetí. Vorige week hebben we voor het vakgebied natuur, onze eigen vulkaan laten uitbarsten. We hebben een experimentje gedaan waarbij we baking soda en afwasmiddel in onze vulkaan hebben gedaan en daarna hebben we er azijn (gekleurd met kleurstof) bij gedaan wat ervoor zorgde dat de vulkaan uitbarstte. Door de kleurstof die iedereen gekozen heeft, kregen we veel verschillende kleuren vulkaan uitbarstingen wat er natuurlijk heel mooi uitzag. Nu werken we nog aan een verslag waarin we een echte vulkaanuitbarsting vergelijken met onze vulkaanuitbarsting. Welke dingen lijken daarin heel erg op elkaar, en welke dingen zijn toch wel heel verschillend? Hieronder wat fotoís van ons experiment.



Winterpret

Yes, dinsdag 22 januari aan het einde van de schooldag wanneer we naar buiten gaan zien we langzaam maar zeker steeds meer sneeuwvlokken naar beneden dwarrelen. Dat betekent de volgende dag natuurlijk sneeuwpret op school! We hebben samen nagedacht over welke woorden bij ons opkomen bij de gedachte aan sneeuw. We moesten bij het woord sneeuw aan allerlei verschillende dingen denken. Als eerste kwamen de woorden: sneeuwballengevecht (en hierbij de juffen bekogelen natuurlijk), sneeuwpoppen maken, een sneeuwkasteel maken, een iglo of iets anders bouwen van sneeuw naar boven. Sommigen begonnen gelijk te denken aan allerlei klusjes die je moet doen in de sneeuw, zoals zout strooien of sneeuwscheppen. Andere kinderen moesten gelijk denken aan dingen die je kunt doen in de sneeuw, bijvoorbeeld sleeŽn, skiŽn, snowboarden en schaatsen. Een aantal kinderen leek de sneeuw leuk te vinden maar moest ook denken aan woorden die vooral te maken hebben met het binnen opwarmen na het spelen in de sneeuw. Daarbij kwamen woorden naar boven als: bij de open haard zitten, lekker binnen zijn, binnen gamen, chocolademelk drinken, warme kleren en snowboots aan. Gelukkig brengt de sneeuw ons veel gezelligheid en pret. Hieronder wat fotoís van de sneeuwpret op school.

  

 

Vitrine
Met Trefwoord hebben we het gehad over dromen. Je kan dromen hebben voor jezelf, maar je kan ook dromen hebben voor een ander, of zelfs voor een ander land. We hebben het erover gehad welke dromen wij hebben, voor onszelf maar ook voor anderen. Voor de vitrinekast hebben we ook nagedacht over dromen. We hebben gekeken naar wat we hopen, dromen en wensen voor het nieuwe jaar. We hebben allemaal onze wens op een ster geschreven en deze zijn in de vitrinekast geplakt. Sommigen hebben een wens voor zichzelf opgeschreven en anderen hebben wensen voor de school opgeschreven. Het is mooi  om zo alvast vooruit te kunnen kijken en
te dromen over het nieuwe jaar wat komen gaat.


Technieklokaal
Groep 6 is naar het technieklokaal geweest samen met groep 7. In vier weken gaan we verschillende dingen maken, iedereen maakt een periscoop, een carnavalswagen, een waaiertje op zonne-energie en bootje met een motortje. Het is erg leuk om hier mee bezig te zijn en we zijn heel enthousiast.
 

 
IPC  onderwijs
Ons thema voor IPC is ĎDe actieve planeetí. We hebben het daarbij al gehad over vulkanen. We hebben onderzocht hoe vulkanen er van   binnen uitzien en dit hebben we met klei nagemaakt. De afgelopen tijd hebben we het gehad over aardbevingen en hoe je een huis aardbeving bestendig kan maken. Hierbij hebben gekeken wat voor constructies stevig zijn en welke andere dingen je kan doen om je huis stevig te maken zodat het met een aardbeving niet zal instorten. In groepjes zijn we bezig geweest om een aardbeving bestendig huis te ontwerpen en vervolgens met ijsstokjes en karton en rietjes om dit ook in elkaar te zetten. Wanneer het huis af is vergelijken we ons ontwerp met hoe het geworden is en kijken we hoe ons huis misschien toch afwijkt van het oorspronkelijke ontwerp.
 

Muziek in groep 5/6 

Elke donderdagochtend hebben we in de groep muziekles van echte muzikanten. Eerst was er gelegenheid om alle instrumenten uit te proberen. Vervolgens hebben de kinderen een instrument gekozen, waar ze graag verder mee willen oefenen. Na slechts enkele lessen kunnen de kinderen nu al een liedje spelen. De kinderen zijn super enthousiast. En ik ben als leerkracht apetrots op alle kinderen! Aan het einde van het jaar komt er een spetterend optreden, waarin de kinderen samen als orkest hun muzikale talent laten horen!